לאשש אלימות כלכלית עי בני הזוג

על אף שאלימות כלכלית אינה מוגדרת כעבירה בחוק, מדובר בתופעה שמשמעותה שלילת עצמאות מאדם, ושליטה בו ע"י הגבלת חופש הפעולה. אלימות כלכלית יכולה להוות סיבה נפוצה לבעיות במערכות יחסים, ולעתים היא מהווה את התסמין לבעיות אחרות. איך שלא נגדיר אותה – מדובר בתופעה קיימת ובעייתית, וכזו שיש למגר בכל אמצעי אפשרי.

מהי אלימות כלכלית?

"אלימות כלכלית" הוא ביטוי לשליטה בבת הזוג (בד"כ) ע"י צמצום החופש והעצמאות שלה מבחינה כלכלית. נכון שמדובר ברוב המקרים על אלימות כלכלית המתבצעת ע"י גברים כלפי בנות הזוג שלהן, אך אין הדבר מחייב והמצב יכול להיות גם הפוך, ובייחוד בתקופה השואפת לשוויון מגדרי כלכלי.
דוגמאות לאלימות כלכלית יכולות להיות : מניעה מבת הזוג להחזיק בכרטיס אשראי או צ'קים, הסתרת רכוש מבן או בת הזוג, גניבת כספים מבן או בת הזוג, יצירת חובות על שם בן או בת הזוג ועוד.

השלכות משפטיות

להבדיל מסוגים אחרים של אלימות, אלימות כלכלית אינה ניכרת לעין, וישנם אף מקרים בהם האישה אינה מודעת לכך. לעתים אישה הסובלת מאלימות כלכלית עשויה להיראות כאישה שיש לה הכל, כשלמעשה אין הדבר נכון.
מבלי להיכנס לצדקת העניין – נראה שהנורמה החברתית הכתיבה שלרוב, האמצעים הכלכליים נתונים בידי הגבר במערכת היחסים. עובדה זו מאפשרת לעתים שימוש לרעה בכוח זה, למשל בעת ריבים או חשדות כאלו ואחרים שעלולים להתעורר. אלימות כלכלית היא בעלת השלכות משפטיות ויכולה לשמש עילה לצעדים משפטיים, שהרי מדובר בשלילת עצמאות, גניבה, סחיטה וכו', ואלו אינם מקובלים בחוק בשום צורה שהיא.
כדי להוכיח אלימות כלכלית לעתים דרושות דרכים מתוחכמות, ובני או בנות זוג רבים נעזרים באיש מקצוע כמו חוקר פרטי בכדי להשיג ראיות אמינות וקבילות משפטית.
שימוש בשירותיו של חוקר פרטי ע"מ להשיג ראיות בעניין, יכולה להיות בעלת חשיבות מכרעת כשמדובר למשל – במצב של גירושין, תשלום מזונות, משמורת על ילדים וכו'. החלטותיו של בית המשפט או בית הדין הרבני תסתמכנה על ראיות שהושגו בדרך חוקית בלבד.

אישוש אלימות כלכלית ע"י בני זוג

הוכחת אלימות כלכלית יכולה להיערך בדרכים רבות, מעקבים פיזיים, מעקבים אלקטרוניים, השגת מסמכים ותכתובות, ציתות לשיחות, הצבת מצלמות ועוד.
חלק מהשיטות הנ"ל מותרות לביצוע רק ע"י חוקר פרטי מוסמך, ובמידה ותבוצענה ע"י אדם שאינו מוסמך – הדבר עלול לפגוע בניקיון הראיות ולהשפיע על הדין המשפטי.
בני ובנות זוג רבים מעוניינים להוכיח אלימות כלכלית, על מנת לקבל יתרון משפטי במצבים של תביעת גירושין התחלתית, תיק גירושין קיים, תביעת דמי מזונות, תביעת משמורת על ילדים משותפים ועוד.

על אף שאלימות כלכלית היא תופעה שלא נראית לעין, מדובר בתופעה ממשית ובגזילת עצמאותו של אדם. לאלימות כלכלית יש השלכות משפטיות ברורות, ורבים פונים לשירותים של חוקרים פרטיים על מנת לאשש ולהוכיח את התופעה.

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם