מזומן או תלוש – איך משפיע על שכר העבודה?

תחילת החודש הגיעה ואיתו הזמן המיוחל לקבלת השכר! המעביד שלך בוחר לשלם במזומן ולא בתלוש משכורת, האם זה משפיע על השכר וכיצד?

כל אדם אשר עובד כשכיר במקום עבודה מוגן תחת חוק העבודה בישראל ולכן מוטלות עליו חובות ומגיעות לו זכויות מול המעסיק. אחד הדברים הבסיסיים בקשר שכיר – מעסיק היא המשכורת! התשלום החודשי אשר מגיע בכל אחד לשכיר לפי כמות העבודה שהוא עבד או לפי החוזה שנקבע מראש. בכל מקרה בו מרגיש השכיר שזכויותיו בתחום המשכורת, ובכל תחום במקום עבודתו נפגעו מומלץ לפנות לעורך דין לענייני עבודה אשר יסייע בפתיחת וניהול תהליך משפטי אל מול המעסיק או החברה המעסיקה.

מזומן או תלוש – איך משפיע על שכר העבודה

תלוש משכורת

המשכורת אכן מגיעה כל חודש לשכיר והיא כוללת בתוכה מגוון רחב של מרכיבים מעבר לתשלום מידי פר שעת עבודה או שכר גלובלי כפי שנקבע בחוזה העבודה. כל מעסיק, על פי חוק, מחויב לתת תלוש משכורת מפורט שבו תהיה התייחסות למרכיבי השכר כדוגמת נסיעות, שעות נוספות, ימי מחלה וכו'. מעבר למרכיבי השכר בתלוש יפורטו גם הניכויים כדוגמת מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. כך, מצד אחד יודע השכיר כמה כסף נכנס לו בבנק ומצד שני יודע בדיוק כיצד המעסיק הגיע לסכום זה, כמובן שזה גם השלב לערער.

 

משכורת במזומן

תלוש המשכורת אכן מעוגן בחוק אך אינו קיים בכל בית עסק, בתי עסק אשר אינם משתמשים בתלוש משכורת משתמשים בתשלום במזומן. ההחלטה לשלם במזומן היא במקביל לאופי העבודה, כדוגמת מלצרים אשר מקבלים ישירות לכיס את כספי הטיפים מהמסעדה.

 

מזומן או תלוש?

הבחירה בתלוש משכורת מעניקה לעובד יותר מידע על הרכב השכר שלו ונותנת לו גם אפשרות להציג את התלוש בעתיד בגופים לאומיים כגון ביטוח לאומי או מס הכנסה על מנת לקבל דמי אבטלה או החזרי מס בסוף השנה. מעבר לכך שתלוש המשכורת מהווה תיעוד של גובה ומרכיבי השכר, התלוש גם מאפשר לעובד מעקב אחר המשכורת שלו כתלות במרכיבי השכר שלו.

הבחירה במזומן לא משאירה תיעוד חוקתי לשכר של העובד, כך שהוא אינו יכול להצהיר באופן פשוט על משכורות אחרונות ואינו יודע בדיוק מה מרכיבי השכר שלו. מכיוון שבמזומן אין תיעוד חוקי לתלוש המשכורת זה מעניק למעסיק יכולת להעלים תשלומים אלה, לא להצהיר עליהם ולכן גם לא להוריד ניכויי חובה כמו ביטוח לאומי לעובד. לכן במזומן נצפה לסכום גבוה יותר באופן כללי מאשר בתשלום בעזרת תלוש משכורת.

מעסיק מחויב לשלם לעובד שלו בתלוש משכורת אשר מהווה תצהיר על גובה ומרכיבי השכר ויכול לשמש בעתיד מול גופים לאומיים כמו מס הכנסה, אך במקביל, בתלוש משכורת מחויב המעביד להפריש ניכויי חובה כך שבפועל כנראה שבתשלום במזומן תקבלו בנטו יותר כסף.

 

קופת חיסכון

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם