מי זכאי לפטור ממס הכנסה ואיך ניתן לקבל את הפטור

החבות במס הכנסה משקללת לתוכה נתונים הנוגעים לאופי מקבל ההכנסה ולאופי ההכנסה.

הפטור הניתן ביחס לחבות במס לובש שתי צורות עיקריות.

הצורה האחת היא בדמות פטור הנפרש עד לסכום מסוים באופן גורף בשל מאפיינים הנוגעים למקבל ההכנסה או לסוג ההכנסה.

הצורה השנייה היא בדמות נקודות זיכוי אשר יוצרות למעשה קיזוז מהחבות במס, גם כן עד לסכום מסוים.

מי זכאי לפטור ממס הכנסה ואיך ניתן לקבל את הפטור

על החבות במס הכנסה

פקודת מס הכנסה היא המקור החוקי שבו מוסדר היקף המס שמטילה המדינה על כלל הכנסותיו של כל תושב ישראלי. המושג הכנסה, כפי שהוא משתקף בסעיף 2 לפקודת מס הכנסה חל בין היתר על הכנסה הניתנת בעד עבודה כשכיר או עצמאי, קצבאות והכנסות מריביות. לצד החבות, מונה הפקודה מספר מצבים בהם יכול הנישום לקבל פטור או הפחתה מגובה מס ההכנסה אותו הוא חב.

 

פטור לפי מאפייני הנישום

אחד הפטורים היותר מוכרים בכל הקשור למאפייני הנישום הוא פטור ממס הכנסה עקב מחלה, נכות או עיוורון.  פטור זה, כאשר מדובר במי שאחוזי נכותו הן למעלה מ- 90%, עשוי לחול במרבית המקרים על כלל הכנסתו של אותו נישום. זאת משום שתקרת גובה הפטור עשויה להגיע עד לסכום של למעלה מ- 600,000 ₪, סכום אשר מגלם את גובה ההכנסה של מרבית מקבלי השכר במשק.

בשונה ממצב של פטור, מאפשרת פקודת מס הכנסה הכרה בנקודת זיכוי בהתאם למאפייני הנישום אשר גורמות לקיזוז גובה מס ההכנסה החל על הנישום. בעוד שפטור מייצר אי חבות, התרגיל המתמטי של קיזוז המס על ידי נקודת הזיכוי עשוי להביא לתוצאה דומה של תשלום מס בגובה 0 ₪. על כן, גם נקודות הזיכוי מהוות מעין פטור מדומה אשר רצוי להכיר.

 

פטור לפי אופי ההכנסה

לצד האפשרות לקבל פטור או ליהנות מנקודות זיכוי שונות אשר פוטרות הלכה למעשה את הנישום מתשלום מס, ישנם פטורים אשר ניתנים לכל נישום מכל סוג, מאחר שהם חלים על סוג ההכנסה. זאת לרוב, מתוך כוונה של רשויות המדינה לעודד חיסכון ומנגנוני הגנה סוציאלית שלא ייגרע ממנה מס. בהקשר זה ניתן לציין פטור על הכנסה מקרן השתלמות, פיצויים וקצבאות מסוימות.

 

הדרך לקבלת פטור ממס הכנסה

כאשר מדובר בפטור בשל מאפייני הנישום, קבלת הפטור מחייבת הליך פרוצדורלי של הוכחת  הקריטריונים המזכים בפטור. מנגד, כאשר מדובר בפטור הנוגע לטיב ההכנסה, כמו למשל במשיכת כספים בתום שנות הצבירה של קרן השתלמות, ברירת המחדל מבחינת הגוף שמעביר לידי הנישום את הכסף, היא התבססות על הצהרת הנישום לצורך החלת הפטור בסכום המועבר אליו.

 

קבלת פטור ממס הכנסה – ידע ששווה כסף

הכרת הסייגים, הזכאויות, נקודות הזיכוי והפטורים אשר משפיעים על גובה מס ההכנסה, היא השלב הראשון בדרך ליצירת מציאות שבה הנישום ממצה את המיטב מההכנסות הנוצרות על ידו. השלב הבא הוא מימוש הזכאות על ידי הגשת בקשה מתאימה לפקיד השומה האזורי. טיפול נכון ויסודי במיפוי הזכאיות והפטורים יאפשר לנישום למצות את מלוא פוטנציאל ההשתכרות שלו.

 

כסף מזומן

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם