האם ניתן לקחת משכנתא עבור קניית קרקע?

רוב האנשים בישראל לוקחים משכנתא כדי לקנות דירה, אבל קיים עדיין חלק בלתי מבוטל של אנשים המעדיפים לבנות בעצמם את ביתם. אלה לעיתים זקוקים למשכנתא כדי לרכוש את המגרש עליו יבנה הבית בעתיד. אבל האם הבנקים מאפשרים משכנתא כזו מהם התנאים שלהם?

האם ניתן לקחת משכנתא עבור קניית קרקע

איך אפשר לקבל משכנתא לקניית קרקע?

כל עורך דין מקרקעין יכול לספר לכם כי קבלת משכנתא עבור קניית קרקע היא פעולה אפשרית בהחלט אצל הבנקים השונים.

אפילו אחוזי המימון כמעט זהים, אם כי לרוב הבנק יעדיף לתת אחוזי מימון נמוכים יותר לקניית קרקע, בשל הסיכון הגבוה יותר ברכישה כזאת.

לשם הפחתת הסיכון, הבנקים מבצעים בדיקות שונות לפני מתן המשכנתא, כמו למשל הערכת שווי המגרש על ידי שמאי מטעמם, אשר יקבע את שווי המגרש הריאלי וממנו הבנק ישליך על גובה המשכנתא שתוכלו לקבל.

אבל יש גם בדיקה אחת שהבנק דווקא לא עושה כאשר מבקשים ממנו משכנתא עבור קרקע – אין צורך להציג לבנק היתרי בניה ותכניות, בתנאי שהמשכנתא היא עבור הקרקע בלבד.

 

מה קורה כאשר מתחילים לבנות בית?

מעניין לגלות כי הבנקים מאפשרים לקיחת משכנתא נוספת, הפעם עבור בניית הבית.במילים אחרות – אפשר לקחת משכנתא אחת גדולה עבור שתי ההוצאות הגדולות הללו, אך אפשר גם לקחת שתי הלוואות משכנתא נפרדות, אחת עבור הקרקע ואחת אחרת עבור הבית.

חשוב לציין כי כאשר תהיו מוכנים לגשת שוב לבנק כדי לבקש משכנתא נוספת עבור הבנייה, תצטרכו להציג את כל המסמכים שלא הצגתם במעמד קבלת המשכנתא עבור הקרקע, כמו תוכניות בנייה, היתרים שונים וכן הלאה. את הכסף נהוג להעביר בשלבים, במקביל לשלבי הבנייה של הבית, בכפוף לאישור הבנק על כל אחד משלבי התהליך.

 

מה אם הקרקע היא להשקעה ולא לבניית בית?

התנאים משתנים אם הקרקע שאתם קונים היא למטרת השקעה ולא למטרת בניית בית. משמעות הדבר היא כי תצטרכו לשלם מס רכישה מתוך ההון העצמי שלכם, גם אם זה הנכס היחיד שלכם.

משום כך, חשוב לבדוק מראש כי יש לכם מספיק הון עצמי. גובה המשכנתא גם הוא משתנה במקרה של קרקע לרכישה והוא עומד על עד 60 אחוזים מערך המגרש. את 40 האחוז הנותרים תצטרכו לגייס בכוחות עצמכם.

לבסוף, רכישת מגרש מאדם פרטי תאלץ אתכם לבדוק כי המגרש רשום על שמו בטאבו וכי אינו משועבד. בנוסף, תצרכו להזמין שמאי מקרקעין שיבצע עבורכם שמאות וכל זאת בנוסף על הבדיקות שהבנק עורך במקביל.

 

לסיכום

קבלת משכנתא עבור קרקע לבנייה, או השקעה היא אולי משתלמת מבחינות רבות, אבל אינה מורכבת פחות מאשר קבלת משכנתא לדירה. למעשה, לעיתים היא מורכבת אף יותר ולכן חשוב להקפיד על כל השלבים ולבצע אותם בזהירות, רצוי בליווי מקצועי של עורך דין מקרקעין.

משכנתא

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם