משכנתא לתושבים חוזרים

קבלת משכנתא לתושבים חוזרים שמתכננים לקנות נכס נדל"ן בארץ, היא לא תמיד משימה קלה בהיבט הבירוקרטי. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר על תושב חוזר שעדיין מוכר במעמד של תושב חוץ.

זאת לאור העובדה שרבים מהבנקים למשכנתאות נרתעים מההתנהלות מול מי שעדיין נמצאים במעמד של תושב חוץ, ומתקשים לעבד את הנתונים הפיננסיים של אלו – מה שמחזק את הנטיה להימנע מאישור משכנתאות לתושבים חוזרים. גם בין הבנקים שכן נוטים לאשר משכנתא לתושבים חוזרים, לא כל סניפי הבנק מציעים את השירות, מה שמגדיל את הסיבוכיות בתהליך עוד יותר.

כיצד, אם כן, יכול תושב חוזר להתנהל מול גופי המימון השונים על מנת לקבל משכנתא בתוך פרק זמן סביר ובתנאים משתלמים, ואילו הטבות מוצעות לתושבים חוזרים אשר מעוניינים לרכוש נכסים למגורים או להשקעה בארץ? על השאלות הללו נענה בהרחבה במסגרת המדריך שלפניכם.

משכנתא לתושבים חוזרים

מי נחשב כתושב חוזר ומה השוני בינו לבין תושב חוץ?

על מנת להבין מי נחשב כתושב חוזר, עלינו להבין קודם כל מהי הגדרתו של תושב חוץ.מבחינת רשות המיסים בישראל, תושבי חוץ הם תושבים של מדינות זרות או ישראלים שעברו לחיות במדינה זרה ואיבדו את מעמדם כתושבי מדינת ישראל מתוקף העברת מרכז חייהם לחו"ל, אשר באה לידי ביטוי במבחן הכמותי (קרי, שהייה בת 183 יום לפחות בחו"ל, במהלך שנת המס הקלנדרית הנוכחית).

זאת לעומת תושב ישראל המוגדר בפקודת מס הכנסה בתור אזרח ישראלי שמרכז חייו הוא כאן בארץ, או מי שברשותו אשרת שהייה חוקית שמכוחה ניתנת לפרט תושבות ישראלית. תושב חוזר לעומת זאת, הוא מי שהוגדר בתור תושב חוץ אך שב להתגורר ולנהל את מוקד חייו בארץ, באופן שהוביל לקבלת מעמד של תושב חוזר מטעם המוסד לביטוח לאומי.

 

האם קבלת הלוואת משכנתא לתושבים חוזרים זהה לקבלת משכנתא רגילה?

ככלל, הליך קבלת משכנתא לתושבים חוזרים אמור להיות זהה להליך קבלת משכנתא לתושבי קבע בישראל. זאת בניגוד לקבלת משכנתא לתושב חוץ שעדיין לא זכה להגדרה של תושב חוזר. במקרה זה הליך האישור מול הבנקים המקומיים למשכנתאות יהיה מורכב וארוך יותר, היות והלווה ידרש לספק הוכחות לכוונתו לשוב ולנהל את חייו ואת פעילותו העסקית מן הארץ במשך מרבית ימות השנה.

 

האם ניתן לקבל סיוע מהמדינה בקבלת משכנתא לתושבים חוזרים?

למרות שמדינת ישראל לכאורה מעוניינת להשיב לחיקה אזרחים שעזבו למדינות זרות, משכנתא לתושבים חוזרים אינה נמנית על ההטבות שהמדינה מציעה לתושבים חוזרים. עם זאת, חשוב לציין כי המדינה כן מציעה מגוון של הטבות לתושבים חוזרים, לרבות הטבה מטעם הקרן לפיתוח עסקי לעולה החדש במשרד הקליטה הכוללת הלוואה בסכום מרבי של עד 100,000 שקלים.

בנוסף להטבה אטרקטיבית זו, חשוב לדעת שקיימת גם אפשרות לקבלת משכנתא לתושבים חוזרים בתנאים של הלוואת זכאות.

 

אילו גופי מימון מציעים הלוואות לתושבים חוזרים?

ככלל, קיימים 2 גופים עיקריים בישראל, המציעים הלוואה לרכישת נכסי נדל"ן עבור תושבים חוזרים. מדובר על הקרן לפיתוח עסקי לעולה, המופעלת בידי המשרד לקליטת עלייה ובקרן לסיוע לעסקים קטנים בערבות המדינה, המופעלת על ידי משרד התמ"ת.

 

איך ניתן לקבל משכנתא לתושבים חוזרים בתנאים של הלוואת זכאות?

בדומה לכל תושב ישראלי, גם תושב חוזר רשאי להגיש למשרד השיכון בקשה לקבלת תעודת זכאות למשכנתא. תעודת הזכאות למשכנתא הינה תעודה אשר מקנה לרוכשי דירות הזדמנות לקבלת משכנתא בתנאי ריבית והחזר מועדפים.

 

על פי אילו פרמטרים קובע משרד השיכון אם תושב חוזר יקבל משכנתא בתנאי זכאות?

בבחינת הבקשה לקבלת משכנתא לתושבים חוזרים בתנאי זכאות וקביעת אחוז המימון המרבי שיאושר, נבדקים מספר קריטריונים מרכזיים, וביניהם:

  1. גיל המבקש / ת – במידה והמבקש / ת הוא / היא רווק / ה בגיל 30 ומעלה
  2. מספר שנות הנישואים של המבקש / ת
  3. כמות הילדים של המבקש / ת
  4. מספר האחים / האחיות של המבקש / ת
  5. משך השירות הצבאי / השירות הלאומי של המבקש / ת

 

בהקשר זה חשוב לציין כי במידה והנכס המיועד לרכישה נמצא במיקום גיאוגרפי בארץ אשר נחשב בהגדרתו לאזור עדיפות לאומית, הלווה יוכל לקבל תוספת לזכאותו ואף מענק נלווה.

 

האם משכנתא לתושבים חוזרים בתנאי הלוואת זכאות מספיקה  לרכישת דירה בישראל?

למרבה הצער, על פי רוב, הסכום המרבי לקבלת משכנתא לתושבים חוזרים בתנאי זכאות, אינו מספיק כשלעצמו לרכישה של נכס מקרקעין חדש, ולכן על חלק המשכנתא שניתן ללווים במעמד תושבים חוזרים בתנאי זכאות, הם נדרשים להוסיף בדרך כלל גם משכנתא רגילה.

 

מי נחשב כתושב חוזר לעניין קבלת הלוואה לתושבים חוזרים?

במשרד הקליטה הוגדרו מספר תנאי סף שעל אדם לעמוד בהם אם ברצונו לקבל הכרה בעצם היותו תושב חוזר:

  1. לאדם השב לישראל מלאו 17 שנים ויותר בעת חזרתו לארץ.
  2. מדובר בתושב ששהה מחוץ לישראל לתקופה בת 24 חודשים ברצף. בהקשר זה קיימים שני יוצאי דופן: יזם עסקי: איש עסקים השב לישראל יהא זכאי לקבלת הטבות במידה וחי במדינה זרה למשך תקופה בת 36 חודשים רצופים ויותר. מדען חוזר: איש מדע שנסע למדינה זרה למטרות פיתוח או מחקר מדעי, יהא זכאי לקבלת תמיכה מהמרכז לקליטה במדע במידה וחי במדינה זרה למשך תקופה בת 36 חודשים רצופים ויותר.
  3. האדם השב לישראל ימציא הוכחות לביקוריו בארץ בשנתיים האחרונות, לפרקי זמן שלא יעלו על ארבעה חודשים רצופים או במצטבר מדי שנה.
  4. אדם אשר נשלח למדינה זרה במסגרת שליחות שלו עצמו, של בן או בת זוגו או של מי מהוריו, לא ייחשב כתושב חוזר, למעט אם חי בחו"ל במשך חמש שנים ויותר, ככל שהשליחות בוצעה מטעמם של אחד המוסדות שלהלן: שליחות מטעם מדינת ישראל, שליחות מטעם אחד ממוסדות הממשלה, שליחות של ההסתדרות הציונית העולמית, שליחות מטעמה של הסוכנות היהודית, שליחות של קרן היסוד, שליחות מטעם קק"ל, שליחות של הבונדס, או שליחות של המגבית המאוחדת.

 

הזכאות למעמד תושב חוזר לעניין קבלת משכנתא לתושבים חוזרים וזכויות נוספות, תיקבע באחד מסניפי משרד העלייה והקליטה, על בסיס החותמות בדרכון של המבקש בשנתיים הסמוכות לחזרתו לארץ.

 

איך ניתן לקבל משכנתא לתושבים חוזרים בתנאים אטרקטיביים?

כאשר מחפשים משכנתא לתושבים חוזרים, כדאי מאוד לבצע סקר שוק מקיף מול כל גופי המימון בישראל שמציעים הלוואות לטווח הארוך עבור רכישת נכסי מקרקעין. מומלץ להשוות באופן מדוקדק בין תמהילי המשכנתא השונים המוצעים לכם, בדגש על תנאי הריבית וההחזר שגופי המימון מאפשרים. על ידי הסתייעות בשירותיו של יועץ משכנתאות מוסמך, תוכלו כמובן להפחית באופן ניכר את הוצאות המשכנתא שתיטלו, ולוודא שתנאי המשכנתא יתאימו לכם באופן מיטבי.

 

התוכן המובא באתר זה נועד לידע כללי בלבד, ואינו מתיימר לספק מענה ספציפי בתחום המשכנתאות. אין לראות במידע זה משום המלצה לביצוע פעולות מכל סוג שהוא והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משכנתאות מקצועי, המתבצע על פי הנתונים והצרכים האישיים של כל אדם. יתרה מכך, אין באמור לעיל כדי להחליף את הוראות החוק בנושאים הנוגעים לדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין. במקרה של סתירה בין הוראות הדין לבין המידע שצוין דלעיל,
תגברנה הוראות הדין.

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם