סבסוד משכנתאות בפריפריה

חוק סבסוד משכנתאות בפריפריה


חוק סבסוד משכנתאות בפריפריה הוא אחד הנושאים הבוערים לפני יציאת הכנסת לפגרת האביב שלה בתחילת אפריל והנושא בוער בעיקר עבור סיעת ש"ס, ששר השיכון מטעמה אריאל אטיאס הוא מוביל הצעת החוק. הצעת החוק, שאטיאס שואף ליישם ללא חקיקה מלאה אלא בהגעה להסכמה עם משרד האוצר, אמורה לסייע במידה משמעותית לרוכשי דירות בפריפריה לעמוד בעלויות הגבוהות ולצד צעדים נוספים שנעשו להוריד את מחירי הנדל"ן המאמירים ולהגדיל את היצע הדירות בשוק.

מצוקת הדיור, משבר הנדל"ן והקושי העולה של זוגות צעירים לרכוש דירות הם כולם תחום אחד מבחינת אנשים רבים בציבור וגם בקרב סיעת ש"ס שהציבה לעצמה מטרה גדולה בפיתרון בעיה זו.

מה הצעת החוק המקורית קובעת?

חוק סבסוד משכנתאות בפריפריה אושר למעשה בועדת השרים לענייני חקיקה בתחילת ינואר 2011 לאחר שמשרד האוצר לא הסכים לתכנית – שר האוצר אף הגיש ערעור על האישור הבסיסי בועדת השרים אף הסיר אותו לאחר כמה ימים על מנת להיכנס עם שר השיכון ואנשי משרדו למשא ומתן אודות יישום החוק.

חוק סבסוד משכנתאות קובע את הנושאים הבאים:
•    רוכשי דירות באזור עדיפות לאומית א' יהיו זכאים לקבלת 800 ש"ח החזר כספי מהמדינה על תשלומי המשכנתא.
•    רוכשי דירות באזור עדיפות לאומית ב' יהיו זכאים להחזר של 475 ש"ח.
•    באזור עדיפות לאומית א' רוכשי הדירות יוכלו לקבל הלוואת משכנתא נוספת של עד 140,000 ש"ח בתנאים מיוחדים.
•    באזור עדיפות לאומית ב' ההלוואה הנוספת תהיה עד 90,000 ש"ח.
•    על מנת לקבל את ההטבות לאורך כל תקופת החזר המשכנתא על רוכשי הדירות להחזיק ולגור בנכס לפחות 5 שנים.
•    סבסוד המשכנתאות באמצעות ההחזרים החודשיים מהמדינה יוצמדו למדד פעם בשנה.
•    ההחזרים הכספיים יוענקו רק לדירות בבנייה רוויה – בנייני דירות.
•    זכאים יחידים אשר ירכשו דירה באזורים אלו יהיו זכאים להלוואות הנוספות ולהפחתה של התשלומים החודשיים לבנק בשווי 50% מההחזרים.
•    הריבית על ההלוואות הנוספות תהיה על פי ריבית המשכנתאות הממוצעת של הבנקים למשכנתאות ולא יותר מ-4% – בדומה ל-4% שמוענקים כיום במסגרת הלוואות משכנתא של זכאי משרד השיכון.

מעבר לסבסוד משכנתאות שני משרדי הממשלה (שיכון ואוצר) הגיעו כבר להסכמות אחרות לגבי הענקת פטור ממס שבח לבעלי דירות להשקעה שימכור את הדירות והעלאת מס הרכישה לרוכשי דירות מעבר לדירה ראשונה.

האוצר מתנגד, השיכון לוחץ

שר השיכון מטפל בנושא עם מלוא כובד משקלו תוך הצהרות חוזרות ונשנות כי הענקת סבסוד משכנתאות גם יעודד מגורים בפריפריה בה יש קרקעות פנויות להקמת דירות, גם יסייע משמעותית לזוגות צעירים לרכוש דירה וגם יחד עם ההחלטות לגבי מס השבח להעלאת ההיצע והורדת המחירים. משרד האוצר בראשות השר יובל שטייניץ טוען כי מדובר על פיתרון שלא יביא לשינוי מהותי בשוק ופשוט יעלה עשרות מיליארדים למדינה לאורך השנים בהן החוק ייושם. באוצר מתייחסים להצעת חוק סבסוד משכנתאות בפריפריה כאל "הדפסת כסף" ומתנגדים לה למרות שהם אכן נמצאים במשא ומתן עם משרד השיכון לגבי אופן יישום החוק בהסכמה ולא חקיקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אף נפגש עם שני השרים כמה פעמים בניסיון לגשר על הפערים ולהגיע להסכמות מתאימות בהקדם.

משרד השיכון מתנגד ליישום חוק סבסוד משכנתאות בכל הארץ כפי שעולה מהצעת חוק של יהדות התורה שאוחדה עם הצעת החוק של השר אטיאס (בהוראת ועדת הפנים) והמטרה היא רק להעניק את הסבסוד בפריפריה על מנת לחזק אותה ולעודד משפחות לגור באזורים עדיפות לאומית אלו.

למידע נוסף בנושא: זכאות למשכנתא בתנאים מיוחדים

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם