משכנתא לדירה שניה

משכנתא לדירה שניהמשכנתא לדירה שניה – אפשרויות מימון

אנשים רבים מאוד חולמים להגיע למצב בו הם רוכשים דירה שנייה מעבר לזו שהם כבר חיים בה, זו נחשבת השקעה איכותית, משהו שיכול לסייע בעתיד מבחנה כלכלית וגם לסייע לילדים מבחינת מקום מגורים עתידי או הכנסה.

אך במציאות בה רבים מאוד מתקשים בכלל להגיע לשלב שבו לוקחים משכנתא דירה הראשונה שלהם, המדינה מעמידה מגבלות וקשיים בדרכם של אלו אשר מבקשים משכנתא לדירה שניה. לכן אפשרויות המימון למעשה פוחתות או כוללות הגבלות שונות לעומת העבר, אך הן עדיים קיימות ופשוט צריך לדעת איפה לחפש וכיצד לבנות את חבילת המימון האופטימאלית למקרה הספציפי.

במאמר זה נדון באפשרויות המימון העומדות לפני אנשים המבקשים משכנתא לדירה שניה כאשר הם עדיין גרים בדירה הראשונה שלהם, בין אם הם מבקשים משכנתא שניה מעבר למשכנתא שהם עדיין משלמים על הדירה הראשונה או שכבר סיימו לשלם את המשכנתא הראשונה – כאשר כמובן שיש השפעה לסוג המקרה מבחינת תנאים ואפשרויות.

אלו המבקשים משכנתא שנייה על מנת לשפר את הדירה שבה הם מתגוררים כיום ולעבור לדירה גדולה או חדשה יותר יכולים לבצע מיחזור משכנתא או גרירת משכנתא או לחלופין ליטול משכנתא חדשה לגמרי – אך זהו נושא למאמר אחר.

משכנתא לדירה שניה

מגבלות בנק ישראל

בסוף אוקטובר 2012 הודיע בנק ישראל על שורת מגבלות חדשות שנועדו לצנן את שוק המשכנתאות ובעיקר לתרום משהו להורדת מחירי הדיור הגבוהים בישראל, האפקטיביות של צעדים אלו מוטלים בספק ע"י גורמים מקצועיים בשוק הנדל"ן והפיננסים, אך ימים יגידו.

מבחינת אלו המחפשים פתרונות מימון עבור משכנתא לדירה שניה מדובר על בשורות דרמטיות, אשר יכולות אפילו לטרוף את הקלפים מבחינת התחשיב הכלכלי של רכישת דירה שניה.

בנק ישראל קבע כי החל מנובמבר 2012 ועד להודעה חדשה אסור לבנקים להעניק משכנתא לדירה שניה (דירה להשקעה) בשיעור מימון העולה על 50% משווי העסקה. המשמעות של זה היא שרוכשי דירות שניות ו/או דירות להשקעה יצטרכו מעתה "להביא מהבית" לפחות 50% מערך הדירה הנוספת שהם מבקשים לרכוש.

עקב מחירי הדיור הגבוהים בישראל, 50% משווי הדירה יכולים להיות סכום גבוה מאוד. בכלל זה, דירה להשקעה מוגדרת על פי רישומי רשות המיסים כדירה שנייה – כאשר לרוכש/לווה יש כבר דירה אחת רשומה על שמו. יצוין כי משכנתא למשפרי דיור – מי שרוצה לעבור מדירה קיימת לדירה טובה יותר ומחפש משכנתא נוספת למימון המעבר יכול עדיין לקבל מימון בשיעור של עד 70%, בעוד שעבור דירה ראשונה שיעור המימון המירבי הוא 75%.

משכנתא "רגילה" מהבנק

משכנתא לדירה שניה יכולה בהחלט להיות משכנתא רגילה מאחד הבנקים המסחריים המציעים משכנתאות. כאשר כמובן שעל המשכנתא לעמוד בהגדרות החדשות של המפקח על הבנקים בבנק ישראל כפי שהוסבר לעיל. בהנחה שהלווים יכולים "להביא מהבית" (בהון עצמי, הלוואות אחרות וכיוצא באלו) 50% משווי הדירה הרלבנטית, הם יכולים לקחת מהבנק משכנתא באחד המסלולים הקיימים או ליצור תמהיל מסלולי משכנתא ולבצע את הרכישה. הדירה החדשה תשועבד לטובת החזר ההלוואה כמובן.

בהקשר לאפשרות מימון זו, תלוי במצב הספציפי של הלווים מבחינה פיננסית וכדומה, אם קיימת משכנתא ראשונה שעדיין יש להחזיר הבנק עשוי להקשיח את תנאי המשכנתא השנייה בגלל עודף סיכון לדעתו – זאת למרות שכל משכנתא קשורה בשעבוד לדירה נפרדת.

בכל אופן, בכל מה שקשור למשכנתא מומלץ מאוד לקחת ייעוץ משכנתאות מקיף, הרי לא מדובר בסכום זניח, מדובר ברוב המקרים בהלוואה הגדולה ביותר שאדם לוקח בכל חייו, אל תקלו ראש בעניין.

הלוואה על בסיס דירה קיימת

בנוסף למסלול הבנקאי הרגיל של משכנתא לדירה שניה, לווים יכולים לקבל הלוואה על בסיס דירה שכבר נמצאת בבעלותם המלאה (ללא משכנתא פעילה), כך תנאי ההלוואה יכולים להיות טובים יותר כי הלווים מעמידים כביטחון נכס קיים.

הלוואות חוץ בנקאיות

אמנם זהו לא אפיק מומלץ במיוחד כאשר בוחרים גם לקחת משכנתא לדירה שניה מהבנק, אך אפשר בעיקרון לקבל הלוואות חוץ בנקאיות לצורך השלמת ההון העצמי הדרוש לרכישת הדירה.

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם