משכנתא צמודת אג"ח

משכנתא צמודת אג"חשוק המשכנתאות הישראלי נחשב למפותח למדי. יתרה מכך, מדובר על שוק תחרותי שבו נעשה מאמץ של ממש בקרב הבנקים למצוא חידושים שיענו על הצרכים השונים של לקוחותיהם.

אחד המסלולים המעניינים שמציעים כיום חלק מהבנקים למשכנתאות ללקוחות נקרא משכנתא צמודת אג"ח. מהי בדיוק משכנתא זאת, מתי לוקחים אותה, למי היא מתאימה והם היתרונות והחסרונות שלה – על כל זאת ועוד בשורות הבאות.

משכנתא צמודת אג"ח

מהי משכנתא אג"ח?

חלק גדול ממסלולי המשכנתאות המוצעים לציבור הם למעשה סוגי הלוואה שצמודה למנגנון מסוים, ולעיתים אפילו לשני מנגנונים. יש מסלולים שצמודים למדד המחירים לצרכן, אחרים צמודים לריבית הפריים, יש שצמודים למטבע חוץ ועוד.

משכנתא אג"ח, כמשתמע משמה, הינה הלוואה שצמודה לאג"ח. על פי רוב מדובר על אג"ח (איגרת חוב) מסוג ממשלתי, כלומר כאלה שהנפיקה ממשלת ישראל בעבר או כאלה שיונפקו בעתיד. ההצמדה לאג"ח יכולה לכלול סוג אחד או יותר של איגרות, כאשר המבדיל ביניהם הוא אורך השנים של האיגרת עד לפדיונה המלא.

בין מסלולי המשכנתא ניתן למצוא מסלולים של הלוואות שצמודות גם למדד המחירים לצרכן ויש מסלולים שבהן ההצמדה לאיגרת החוב מגלמת את כל ההצמדה של ההלוואה, כך שאין השפעה של המדד.

מדוע הצמדה לאג"ח?

לווים רבים או כאלה שמתעניינים בקבלת משכנתא, שואלים את עצמם מדוע, בעצם, נהוג להצמיד את המשכנתא לאיגרת חוב ומה יוצא להם מזה. את התשובה לכך ניתן לחלק לשתיים:

ראשית, הבנקים שמלווים לציבור כסף במשכנתא, מגייסים את הכסף הנ"ל בצורות שונות. חלק מהכסף מגויס באמצעות פיקדונות הציבור וחלק אחר מגויס ממקורות ממשלתיים. כאשר מצמידים את ההלוואה לאיגרת חוב ממשלתית, למעשה הבנק מבטיח את עצמו מפני עליה של מחיר הכסף עבורו. במידה ובעתיד עלות הכסף תתייקר, גם הריבית של המשכנתא תייקר בהתאם. יש לציין שגם מצב הפוך בהחלט אפשרי – ואז הריבית של המשכנתא תרד.

שנית, הבנקים מחויבים לספק מנגנון הצמדה הוגן ואובייקטיבי, כאשר מדובר על הלוואות בריבית משתנה. מכיוון שהלוואת אג"ח הינה דוגמא להלוואה בריבית משתנה, מספק מנגנון התמחור של אגרות החוב, בסיס הוגן, ברור ושיוויוני לשינויי ריבית המשכנתא בעתיד.

בזכות העובדה שאגרות חוב מונפקות לאורך השנים על ידי הממשלה, ומכיוון שיש אגרות חוב שמונפקות לתקופות זמן שונות, ניתן בדרך זו להציע לציבור מסלולי משכנתא לתקופות שונות ועם תחנות יציאה שונות.

אם נסכם, הרי שמדובר על הלוואה שנהוג לקחת אותה כאשר זקוקים למשכנתא עם תחנות יציאה, ולא כאשר רוצים ביטחון של ריבית קבועה ובלתי משתנה. כאשר מעריכים שהריבית כיום נמצאת ברמה גבוהה, והיא עשויה לרדת, מסלול האג"ח בהחלט יכול לבוא בחשבון.

יתרונות וחסרונות

כמו כל דבר בחיים וכמו כל שאר מסלולי המשכנתאות הנפוצים, גם למשכנתא אג"ח יתרונות וחסרונות שכדאי להכיר.

·         יתרון חשוב של המסלול, כאשר מדובר על מסלול ללא הצמדה למדד, הוא שגם במקרה של עליות מחירים במשק ועליה נלוות במדד, אין השפעה ישירה ומידית על ריבית המשכנתא.

·         יתרון חשוב נוסף טמון בעובדה שכאשר בוחרים במסלול עם תחנות יציאה (שהן גם תחנות השינוי של הריבית), קיימת אפשרות להימנע מעלות נלוות לפירעון. בין היתר מדובר על עלויות היוון, עלות דמי הודעה מוקדמת ועלות הפסד כלכלי עבור הבנק.

·         במצבים מסוימים, מגולם גם יתרון חשוב דווקא באופציה לתחנות יציאה לטווחים בינוניים כגון 8 או אפילו 10 שנים. כך, גם אם ריביות האג"ח עולות, הריבית בהלוואה איננה משתנה עד לתחנה.

·         לעומת היתרונות, חשוב לזכור ששינויי הריבית עשויים להביא לעליה בתקופות הבאות (לאחר כל מועד תחנה), בעוד שישנם מסלולים אחרים שבהם הריבית קבועה ואיננה משתנה לאורך כל תקופת ההלוואה.

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם