מה קורה כשהלווה נפטר?

מה קורה כשהלווה נפטר?כשלוקחים משכנתא, לא חושבים בדרך כלל על דברים שליליים. המטרה של משכנתא לכל סוגיה, היא חיובית. בין אם מדובר במשכנתא לרכישת דירה או בית, ובין אם מדובר במשכנתא למימון הוצאות שונות, כגון במקרה של משכנתא הפוכה, המחשבה הראשונית איננה עוסקת במקרי מוות.

למרות זאת, כאשר רוצה הגורל והגרוע מכל קורה, חס וחלילה, והלווה נפטר, צריך להיערך בהתאם, בנושאים רבים, ובכללם גם במשכנתא.

מה קורה כשהלווה נפטר

הלוואה לדיור

כאשר לוקחים משכנתא, דורש הבנק בטחונות מסוגים שונים. הביטחון העיקרי הוא שיעבוד הדירה, שנועד להגן על הבנק במקרה שהלווה לא יוכל לעמוד בתשלומים החודשיים.

ביטחון משני שדורש הבנק הוא ביטוח משכנתא מסוג ביטוח חיים. ההנחה של הבנק היא שבמקרה פטירה עשוי הלווה הנותר או היורשים, להתקשות בתשלום יתרת המשכנתא, ולכך בדיוק נועד הביטוח.

במקרה של מוות נועד ביטוח החיים לסלק את יתרת המשכנתא ולפטור את בעלי הדירה או היורשים מדאגות של תשלומי המשכנתא.

הביטוח משלם

כאמור, כאשר לווה נפטר, חס וחלילה, הביטוח מכסה את יתרת תשלומי המשכנתא, באמצעות תשלום אחד. לאחר התשלום, למעשה המשכנתא נגמרת, בהנחה שלא נצברו לחובת הלווה חובות קודמים.

על פי רוב, סכום הביטוח מספק על מנת לכסות את יתרת המשכנתא (ללא פיגורים), כולל עמלות פירעון מוקדם, כך שלאחר שחברת הביטוח מעבירה את התשלום, הבנק אמור להעביר אישור של הסרת השעבוד על הדירה.

איך מפעילים את הביטוח?

כמו כל ביטוח, לפני קבלת התשלום צריך לתבוע את חברת הביטוח. במקרה של ביטוח במשכנתא, המצב איננו שונה. על הלווה הנותר או היורשים להעביר לידי חברת הביטוח, מסמכים מתאימים כחלק מתהליך התביעה. בין המסמכים המקובלים נמצאים תעודת פטירה, לעיתים בציון סיבת המוות, וכן צו ירושה או צו מימוש צוואה.

במקביל, חשוב לידע את הבנק על פטירת הלווה ועל הגשת התביעה לחברת הביטוח. קבלת התשלום מחברת הביטוח עשויה לקחת זמן, לפעמים אפילו שבועות או חודשים, ובזמן זה צריך להמשיך לשלם את תשלומי המשכנתא כסדרם.

משמעות של צבירת חוב פיגורים יכולה להיות שגם לאחר קבלת דמי הביטוח, תישאר יתרה נוספת לתשלום.

משכנתא הפוכה

בשוק המשכנתאות ניתן להשיג מימון לא רק לטובת רכישת נכס כגון דירה, קרקע או בית. משכנתא מסוג אחר, שמיועדת למטרה שונה, היא משכנתא הפוכה.

משכנתא כזו מיועדת ללווים בגיל המבוגר, גיל של יציאה לפנסיה או בסמוך לה. במקרה כזה, תשמש המשכנתא למימון הוצאות מגוונות, אשר ניתן לסכם בשמירה על רמת חיים נאותה.

מכיוון שכיום, בניגוד לעבר, אנשים רוצים לחיות ברמה טובה גם בגיל מבוגר, שבו ההכנסה יורדת, ניתן להשתמש בדירת המגורים בתור נכס מניב.

חשוב לציין שמשכנתא הפוכה איננה כרוכה בתשלומים חודשיים, ושהבעלות על הבית נותרת בידי בעלי הבית, הקשישים ובני משפחותיהם.

פטירה ומשכנתא הפוכה

משכנתאות רגילות, אשר מבוצעות על פי רוב לטובת רכישת דירה, בידי זוגות צעירים או משפחות באמצע חייהם, פטירה איננה מהלך טבעי ורגיל.

לעומת זאת, במקרה של משכנתא הפוכה אשר, כאמור, מיועדת מראש לפלח אוכלוסייה מבוגר יותר, המצב שונה. פטירה של הלווה שהשתמש בדרך מימון זו לשמירת איכות חייו, נלקחת מראש בחשבון. כאן, במקרה של פטירה יתכנו שני מצבים – קיום ביטוח חיים, ואי קיום ביטוח חיים.

במידה והלווה היה מבוטח בביטוח חיים, וחברת הביטוח משלמת בעת מקרה הפטירה, ניתן להחזיר את תשלומי הקרן והריבית של המשכנתא באמצעות כספי הביטוח. במידה והנפטר לא היה מבטוח, ניתן להחזיר את המשכנתא מכספי מכירת הדירה או מאמצעים אחרים.

מה היה לנו עד עכשיו?

הכתבה עזרה לכם?
שתפו אותו עם החברים

אוהד ויס יועץ משכנתאות
אהד ויס - יועץ משכנתאות

משכנתא אינפו:
יועצי המשכנתאות הטובים בישראל

1. משאירים פניה באתר

2. מקבלים שיחת ייעוץ ראשונית

3. מקבלים ייעוץ משכנתאות וליווי במידת הצורך

נשמח לעזור לך!

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם